Wizyta studyjna, pn.: „Produkty lokalne i turystyka – szansa na rozwój obszarów wiejskich”

Operacja została zrealizowana z trzema partnerami:

Stowarzyszenie „Lokalna Grupa Działania – TYGIEL DOLINY BUGU”

Uniejowskie Stowarzyszenie Przedsiębiorców Turystycznych

Miejsko-Gminny Ośrodek Kultury w Drohiczynie

Cel operacji

przeszkolenie 23 osób z terenu LGD „PRYM” oraz wymiana wiedzy i doświadczeń z zakresu:

1. krótkich łańcuchów dostaw i możliwości jakie dają lokalnym usługom gastronomiczny

i hotelarskim;

1. małego przetwórstwa lokalnego oraz połączenia go z rozwojem działalności

w zakresie turystyki, gastronomii i bazy noclegowej;

1. możliwości tworzenia partnerstw na rzecz rozwoju obszarów wiejskich i wspólnej promocji.

Efekt realizacji

podniesienie wiedzy 23 osób z terenu LGD „PRYM” w zakresie krótkich łańcuchów dostaw, małego przetwórstwa lokalnego oraz połączenia go z rozwojem działalności w zakresie turystyki, gastronomii i bazy noclegowej; możliwości tworzenia partnerstw na rzecz rozwoju obszarów wiejskich i szans wspólnej promocji na przykładzie Naturalnie nad Bugiem.

Realizacja

W dniach 16-19 czerwca braliśmy udział w wizycie studyjnej, pn.: „Produkty lokalne i turystyka – szansa na rozwój obszarów wiejskich”, projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Schematu II Pomocy Technicznej „Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich” Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Instytucja Zarządzająca Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.
Pierwszego dnia spotkaliśmy się z Rafałem Siwkiem Dyrektorem Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury w Drohiczynie. Opowiedział nam o projektach, wystawach i pomysłach, które realizuje w Drohiczynie. Mieliśmy okazję obejrzeć wystawę archeologiczną, wystawę zabytkowych motocykli, Muzeum kajakarstwa, które jest obecnie już w nowej siedzibie, budowane Centrum Produktu Lokalnego oraz siedzibę MGOK z salą kinową. Największe wrażenie zrobiła prezentacja projektu „500 kajaków”, imprezy gromadzącej ponad 1000 kajakarzy, w wieku od noworodków po prawie setkę. Impreza miała być zorganizowana jednorazowo, a przerodziła się w oblegana imprezę cykliczną. Pomysł i realizacja zostały docenione w ubiegłym roku i projekt został uznany za najlepszy produkt turystyczny województwa podlaskiego.
Obiad zjedliśmy w Restauracji Zamkowa w Drohiczynie. Właścicielka Teresa Nazarczuk opowiedziała, o tym jak radzi sobie podczas epidemii i o planach rozbudowy obiektu, a także o swojej pracy w Lokalnej Organizacji Turystycznej „LOT nad Bugiem”. Było nam bardzo miło, bo czas dla nas znalazł także burmistrz Drohiczyna. Opowiedział o współpracy w ramach LGD Tygiel Doliny Bugu i Podlaskiego Stowarzyszenia Gmin.

W drugim dniu wizyty studyjnej odwiedziliśmy Gospodarstwo Sadownicze Aliny Paluch i córki.
Córka właścicielki przybliżyła nam historię powstania gospodarstw i zbiegów okoliczności i przypadków losowych, które wpłynęły na zmiany. Obecnie oprócz wygaszanych pomału sadów, w gospodarstwie funkcjonuje usługowa tłocznia soków, sklep z produktami lokalnymi oraz komercyjny inkubator. Po południu, w inkubatorze, poprowadzone zostały warsztaty kulinarne. Przygotowywaliśmy sałatkę ze szparagów, pastę z wątróbek drobiowych, pastę z suszonych pomidorów i focaccie.

Trzeci dzień na Podlasiu, to wizyta w urokliwym Ziołowym Zakątku. Miejsce to „po środku niczego” jest tak naprawdę wielkim imperium, w którym dary natury dają pracę wielu osobom. Oprócz fabryki przypraw, herbat i tłoczni olejów jest tu gospodarstwo ze wszelkimi zwierzętami gospodarskimi, Ogród Botaniczny, ogród różny, SPA, oranżeria, laboratoria, niekomercyjny inkubator przetwórstwa, niebawem ruszy fabryka perfum i kosmetyków. Właściciel, Mirosław Angielczyk, niepozorny, skromny wizjoner i pasjonat, z którym mieliśmy okazję porozmawiać, zrobił na nas duże wrażenie. Dodatkowo jako Członek Zarządu LGD Tygiel Doliny Bugu opowiedział nam o zrealizowanych i realizowanych projektach dotyczących turystyki i produktów lokalnych. W inkubatorze zapoznaliśmy się z procesem wytwarzania twarogu z mleka koziego. Obejrzeliśmy część piekarsko-cukierniczą oraz przetwórstwa mięsnego z wędzarnią.
Po obiedzie zwiedziliśmy jedyną winnicę w województwie podlaskim – Winnice Korol. Przed kolacją mieliśmy spotkanie z Agnieszką Wojtkowską Prezeską LGD Tygiel Doliny Bugu. Przybliżyła nam możliwości jakie daje realizacja wielofunduszowości przez lgd, zaprezentował projekty, m.in. świetlicy środowiskowej.j.

Ostatni dzień wizyty studyjnej, pn. „Produkty lokalne i turystyka – szansa na rozwój obszarów wiejskich”, spędziliśmy w Dworze Zaścianek. Właściciel podzielił się z nami swoim doświadczeniem i mogliśmy razem z nim przygotować chleb do pieczenia. Mieliśmy okazję spróbować, wytwarzanych na miejscu, wędlin dojrzewających i pikli.
Prawie wszystkie odwiedzone przez nas miejsca są członkami sieci Naturalnie nad Bugiem. Inicjatywa stworzenia własnej marki przez 15 przedsiębiorców i wspólna promocja, to coś co daje nam do myślenie. Wiemy, że wizyta była i inspirująca dla uczestników, teraz czekamy na efekty.